کد مطلب:320444 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:249

فلسطین، مرکز بهائیت
بهائیان هم سرزمین فلسطین را به عنوان مركز اصلی جامعه ی بهائیت پذیرفتند. دولت اسرائیل نیز اولین دولتی بود كه بهائیت را به عنوان یك دین رسمی به رسمیت شناخت و برای اولین بار نام "ارض اقدس" و "مشرق الاذكار" - كه منظور، اسرائیل است - از زبان شوقی شنیده شد. او در كلامی به دوستان خود میگوید: "دوستان من! شما نیز مانند من به این اراضی (اسرائیل) مسافرت كنید و در این ارض مقدس (اسرائیل) از روائح طیبه بهره ور گردید". البته این امر میتواند به نوعی انتقام جویی و كینه توزی توجیه شود كه رهبر بهائیان درصدد برآمد با استفاده از اختلاف دیرین مسلمانان و یهودیان، سرزمین اسرائیل را به عنوان مركز اصلی و كعبه ی آمال بهائیان بپذیرد و دولت یهود را پناهگاه و تكیه گاه جهانی این فرقه قرار دهد. دشمنی دیرین یهودیان نیز به این امر شدت داد. آنان، هر نیروی ضد اسلامی را حمایت می كردند به ویژه كه اسرائیل، در محاصره كشورهای اسلامی قرار داشت. یكی از علتهایی كه سبب شد دولت اسرائیل سلك بهائی را به رسمیت بشناسد، همین امر است؛ آنها را از مذاهب رسمی مملكت قرار داد و از طرفی، با به رسمیت شناختن آنها سرمایه های بهائیان را به سوی اسرائیل سرازیر كرد. [1] .

جالب است كه "لروی آیواس"، منشی كل شورای بین الملل بهائیان در نامه ای (13 اردیبهشت ماه 1332 ش) برای محفل بهائیان ایران، با شرحی مفصل از ملاقات شوقی افندی و رئیس جمهور اسرائیل در (پانزدهم فروردین 1333 ش)، می نویسد:

در این روز تاریخی، رئیس جمهور و خانمشان، كل هیأت بین المللی بهائی را در هتل ماگیدو، در تالار مخصوص به حضور پذیرفتند. پس از لحظه ای، رئیس جمهور و همراهان، با اتومبیل روانه ی بیت مبارك شدند. حضرت ولی امرالله و حرم مبارك، از رئیس جمهوری و خانم، با لطف و محبت خاصی پذیرایی نمودند. ضمن مذاكرات دوستانه و غیر رسمی، حضرت ولی الله، مقصد و مرام بهائیت را توضیح و نظر مساعد و تمایل بهائیان را نسبت به اسرائیل بازگو كردند و آرزوی بهائیان را برای ترقی و سعادت اسرائیل برشمردند. رئیس جمهور هم متقابلاً یادآور شد كه در چندین سال قبل، هنگامی كه به همراه خانم خود به اطراف كشور سیاحت می كردم، در بهجی به حضور سِر عبدالبهاء مشرف شدم.

وقت خداحافظی از مهمان نوازی ولی امرالله از طرف رئیس جمهور اسرائیل سپاسگزاری فراوان شد و ضمن تقدیر از اقدامات و مجاهدات بهائیان در كشور اسرائیل، آرزوی قلبی خویش را برای موفقیت جامعه ی بهائیان در اسرائیل و سراسر گیتی اظهار داشتند. [2] .

اهمیت این ملاقات از آنجا مشهود است كه بهائیان به آن، بیش از حد تصور، ارزش دادند و به راحتی جامعه ی بهائی را با اسرائیل پیوند دادند. این، به خوبی می فهماند كه بهائیان، پیش از تشكیل دولت اسرائیل، هواخواه صهیونیسم و روی كارآمدن آنان در فلسطین بودند.


[1] مجله اخبار امري، ارگان محفل ملي بهائيان ايران، شماره 8-9 (آذر - دي 1331ق)؛ -اسماعيل رايين، انشعاب در بهائيت، ص167.

[2] همان، ش 3، تيرماه 1333 ش.